Wat is het eiwitdieet?

Wanneer je van plan bent om te gaan afvallen, zijn er vele dieetvormen waaruit je kunt kiezen. Daarbij beloven vele diëten dé oplossing te bieden in de strijd tegen overgewicht. Helaas is de werkelijkheid veelal anders en val je uiteindelijk weer terug in je oude eetpatroon. Hierdoor ontstaat de kans op het jojo-effect, waarbij je door herhaaldelijk diëten flinke schommelingen in je lichaamsgewicht gaat ervaren. Het eiwitdieet is een dieetvorm die zijn waarde daarentegen wel bewezen heeft. Ten opzichte van zogenaamde crash diëten, waarbij je in zeer korte tijd zeer weinig eet, is het volgen van het eiwitdieet gezonder voor je lichaam. Je zult op een verantwoorde wijze afslanken en minder snel terugvallen in oude gewoontes.

Het idee achter het eiwitdieet

Zoals de naam van het dieet al aangeeft, ligt de nadruk binnen het eiwitdieet op het consumeren van eiwitten. We zijn tegenwoordig welhaast verslaafd geraakt aan koolhydraten, waardoor we er meer van binnenkrijgen dan wenselijk is. Hoewel we koolhydraten beslist nodig hebben, zijn het simpelweg suikers die bij een overschot door het lichaam omgezet worden in vet. Door het aantal koolhydraten te beperken en te vervangen voor eiwitrijke producten zul je merken dat je gaat afvallen. Je bloedsuikerspiegel zal beter in balans zijn en de behoefte aan tussendoortjes wordt minder.

Behoud van spiermassa

Een belangrijk voordeel van het eiwitdieet is het behoud van je spiermassa. Spieren hebben behoefte aan eiwitten, of sterker nog, het zijn de bouwstenen van je spieren. En des te meer spieren je hebt, des te sneller je lichaam energie verbrandt. Spieren hebben een belangrijke invloed op je stofwisseling. Des te hoger je stofwisseling is, des te makkelijker je dus gewicht kunt verliezen. Dit is dan ook het nadeel van een crashdieet ten opzichte van een eiwitdieet: wanneer je in zeer korte tijd een zeer beperkt aantal calorieën inneemt, zal je lichaam naast vet ook spiermassa afbreken. En dat wil je nu juist niet!
Het eiwitdieet volgen
Je zal in de sportschool ook vaak mensen aantreffen die effectief hun spieren trainen. Dat doen zij door van tevoren of na het sporten eiwitten te nuttigen. Dat kan aan de hand van shakes. Proteïneshakes zijn kunstmatig toegevoegde proteinen (eiwitten!) aan drankjes. Die sportdrankjes zorgen dat de aangetaste spieren een boost krijgen en zich dus sneller kunnen herstellen.

Wat mag ik eten tijdens het eiwitdieet?

Hoewel er een aantal verschillende eiwitdiëten bestaan, hebben ze veel overeenkomsten ten aanzien van producten die je tijdens het dieet wel en niet mag consumeren. Zo worden koolhydraatrijke producten zoals aardappelen, pasta, rijst en brood afgeraden dan wel beperkt te consumeren. Ook alcohol, suikerhoudende frisdranken en fruitsappen en snacks dienen te worden vermeden. Tevens wordt aangeraden om matig te zijn met zoete vruchten, die immers behoorlijk wat calorieën kunnen bevatten.

Daar tegenover staat dat producten als vlees, vis, schaaldieren, zuivel, eieren, groenten en salades wel binnen het eiwitdieet passen. Koffie en thee kun je ook naar hartenlust drinken, hoewel je hier natuurlijk beter geen suiker in kunt doen. Voorts is het natuurlijk wel een kwestie van de richtlijnen van het eiwitdieet te volgen, zodat je rond het voorgeschreven aantal calorieën per dag blijft. Eiwitshakes zijn een welkome maaltijdvervanger, maar overdrijf het niet en zorg ervoor dat je lichaam voldoende gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is belangrijk om een uitgebalanceerd voedingspatroon aan te houden. Zeker als je bezig bent met afvallen kan je lichaam wel wat extra energie gebruiken.

Eiwitrijke recepten zijn er gelukkig in overvloed. De ingrediënten zijn makkelijk uit de buurtsuper te halen.

Is het eiwitdieet iets voor mij?

Het eiwitdieet kent een aantal belangrijke voordelen. Eiwitrijke producten nemen je hongergevoel weg, en onderhouden tegelijkertijd je spiermassa. Door koolhydraatrijke producten vaker te vervangen voor eiwitten, zal je bloedsuikerspiegel beter in balans raken en last but not least: je zult gewicht verliezen. Een eiwitdieet is wat ons betreft dus een goed alternatief om gewicht te verliezen.

 

Ervaringen met het eiwitdieet

De laatste jaren is het eiwitdieet erg in opmars geweest. Tienduizenden mensen zijn actief aan de slag gegaan met het volgen van een eiwitdieet. Een bekende vorm van het eiwitdieet is het Dukan dieet. Dit is erg bekend en komt uit Frankrijk. Dukan heeft al heel veel mensen gelukkig geholpen met het behalen en (nog belangrijker) behouden van hun streefgewicht.

Belangrijke vraag: ben jij de volgende die gaat afvallen met het eiwitdieet?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *